Konzultácia pre začínajúce podnikateľky - vyhodnotenie

Sľúbila som, že jednej z vás poskytnem konzultáciu v rozsahu 60 minút grátis. Podmienkou bolo zaslanie zoznamu činností, ktoré ovládate a zoznamu toho, čo chcete dosiahnuť (viac v článku Venované účastníčkam semináru v Starej Turej). Bolo pre mňa nesmierne inšpiratívne čítať a spoznávať sny e–ženy a veľmi príjemné uvedomovať si, čo všetko vieme.

Väčšina vašich túžob súvisela s túžbou zladiť pracovný čas s rodinným životom, byť dobrou mamou a partnerkou, dosiahnuť finančnú slobodu, atď... Priam šokujúce bolo poznanie, koľké z vás vedia napríklad riadiť nákladné auto. Dokonca sú medzi nami (e–ženami:–)) aj také šikovnice, ktoré vedia riadiť traktor! Jedna z vás, Zuzana Buzinkaiova, nám napísala, že na podnet uvedeného cvičenia prehodnotila svoje hodnoty a kvality. ,,Považujem  za veľké plus nájsť si čas a vytiahnuť z rôznych kútov našej duše svoje túžby. A som si istá, že sa vo mne budú ešte rozrastať.“ Milé čitateľky, všetkým vám ďakujem za dôveru.

Zoznam nevyhnutných výdajov pre internetové podnikanie
Moju konzultáciu venujem slečne, ktorá sa rozhodla sa pre veľkú zmenu vo svojom živote. Keďže uvažuje o podnikaní, ktoré je môjmu príbuzné, požiadala som ju, aby mi pred osobným stretnutím rozpísala svoju predstavu o finančných nákladoch, ktoré s internetovým podnikaním súvisia. Pri takýchto zoznamoch je vhodné rozdeliť náklady na konštantné a na variabilné, ktoré sa každý mesiac menia. Obratom mi poslala prehľad nákladov s jednotlivými položkami. Zoznam bol takmer presný, ale sumy boli veľmi vysoké, vyššie ako v mojom súčasnom podnikaní. Tento pohľad pravdepodobne súvisí však s tým, že som sa dlhodobo venovala minimalizácii nákladov v mojich firmách, čo dnes považujem za veľmi efektívne investovaný čas.

Kamenná prevádzka verzus internetová kancelária
Prednedávnom som sa rozhodla, že zruším svoju bratislavskú kanceláriu, lebo som do nej chodila posledný rok už len utierať prach. Keď som si ju kedysi vyberala, prioritou bola pre mňa poloha (mať kanceláriu blízko školy mojej dcéry), dobré internetové pripojenie a primeraná výška nájomného. Bolo to v období, keď som sa učila prijímať fakt, že naši klienti už nepotrebujú objednávať dovolenky v centre Bratislavy, kde sme dlhšie pôsobili, ale radšej si nás nájdu cez internet. Mala som so sebou a so svojimi obavami čo robiť. Prechod z kamenného predaja na internetové vo mne nahlodával more pochybností. Budú nám naši klienti dôverovať, keď s nimi nebudeme komunikovať osobne? Uveria, že naozaj existujeme, keď budeme len na internete? Chlácholila som sa odpoveďami, že ak sa budú chcieť presvedčiť o našej existencii, tak prídu aj do priestorov, ktoré sú na ,,zašitom“ mieste. Po prvom mesiaci som pochopila, že moje obavy boli zbytočné. Kto chcel, prišiel. Kto nechcel, prijal náš email a hotovo. Ani vo sne by mi nenapadlo, že o ďalšie štyri roky sa kancelárie vzdám kvôli tomu, že ju absolútne nevyužívam.


Stovky CD a jeden externý hardisk

Pri balení svojich administratívnych dokumentov, početných poznámok, zmlúv s dodávateľmi a s celým archívom, ktorý sa za 14 rokov vo  firme vytvoril, som si v hlave mnohé zrekapitulovala. Myslela som na to, ako inak a podstatne jednoduchšie sa dnes môže začať s podobným podnikaním, ako je to moje. Odkladala som kvantá fotografických záznamov, prácne spracovaných popisov, stovky CD a likvidovala som diskety, ktoré už ani nemám na čom spustiť. V duchu som sa smiala, koľko priestoru ušetrí taký malý externý hardisk. Haldy popisov a pekne upravených foto–materiálov v špeciálnych albumoch, ktoré sme kupovali do firmy preto, aby si klient mohol vyberať dovolenku čo najpohodlnejšie. Odkladali sme reklamné pútače, ktoré sme mali umiestnené na našej budove, pred ňou a všelikde, kde sme chceli byť viditeľní. Smiala som sa na nepotrebnosti toľkých šanónov a albumov a pochopila som, či prijímala novú pravdu, že ich už netreba archivovať. Klient si klikne na webstránku, krátkymi šikovnými pohybmi jednej ruky usmerní kurzor na obrazovke tak, aby sa pred ním predviedli všetky spracované fotografie z objektov, ktoré pred kúpou dovolenky alebo nehnuteľnosti chce vidieť.


Dnes klient nakupuje z vlastnej stoličky

V kancelárii mi zostal, samozrejme, aj nábytok. Nebol najlacnejší, ale nemala som ho doma kam dať. Rozmýšľala som, čo s ním. Bolo mi ho ľúto nechať majiteľovi budovy, lebo pred šiestimi rokmi, pôvodne stál 1300€. Dala som ho teda prepraviť do bazáru nábytku. Predpokladala som, že zaň dostanem aspoň štvrtinu pôvodnej ceny, lebo hoci som s ním už v minulosti cestovala z inej kancelárie, bol stále veľmi zachovalý. Ponúkli mi napokon horko–ťažko 200€. Pobavila som sa. Stále som myslela na to, koľko rôznych zbytočných výdajov bolo v nedávnej etape môjho podnikania potrebných. Klient potreboval predsa na niečom a za niečím sedieť a to všetko muselo byť v príkladnej čistote a poriadku.

 

Konzultácia pre začínajúcu podnikateľku

Slečna, ktorej venujem hodinu z produktu Konzultačné služby pre začínajúce podnikateľky bude mať pre začiatok svojho podnikania podstatne nižšie náklady, aké boli tie moje. Nebude musieť riešiť, či má čisté sklá na výklade svojej predajne, ani nebude musieť byť v strehu, kedy príde hygienička na kontrolu, nepotrebuje žiadne skvelé albumy pre svojich zákazníkov, žiadne reklamné tabule. Internet si nebude musieť platiť po 120€ mesačne, nebude musieť každý deň na poštu, ani tam tráviť veľa času a za poštovné zaplatí celkovo zanedbateľnú položku, lebo to, čo sme kedysi odosielali poštou, posielame dnes všetci emailom.

Každá doba má svoje výhody aj nevýhody. Jednou  z výhod súčasného podnikania sú nízke vstupné náklady. Jednou z nevýhod je ilúzia o tom, že pre fungovanie internetového predaja si stačí urobiť dobrú webstránku a čakať, že klienti prídu v početnom množstve samy od seba. Aj o tom bude moja konzultácia. O rozdiele medzi predajom a podajom. Ozaj, viete, aký je to rozdiel?

 

Teším sa na vaše podnety a komentáre. Vždy sa na ne teším. Za E–ženy vám všetkým prajem príjemné pokračovanie leta!

 

Gabriela Revická

Komentárov 

 
0 # 2010-10-06 12:50
Aky je rozdiel medzi predajom a podajom?
Predaj - predavam moje produkty, sluzby -aktivne (marketing,kont ak,reklama.....

Podaj - byt neaktivny ( za sa podddam mojmu podnikaniu a cakam co sa stane?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2010-10-27 09:16
Milá Petra, aký je rozdiel medzi predajom a podajom? Predaj to je poskytovanie tovaru, služieb alebo prác
inej osobe za úplatu. Podaj v tomto prí-
pade znamená poddať sa priebehu nejakej
činnosti. Napr. v podnikaní poddať sa
zákazníkovi pri stanovení ceny prác, ktoré mu podnikateľ mé realizovať.
Gustav
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2011-02-19 10:05
podla mna je podaj o sposobe, akym ho "podame" zakaznikovi, aby ho to, co ponukame zaujalo a chcel to vyuzit..
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 

Pridať komentár

Ďakujeme, že sa držíte témy vo svojich príspevkoch.


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Odporučte stránku

Odporúčame