Podnikanie cez internet je aj o osobných vzťahoch

Viete si predstaviť, že by sme s Monikou a Hankou zamlčali pred sebou naše podnikania? Nespoznali sme sa cez internet. Spojil nás síce biznis, ale nie vďaka klasickým obchodným vzťahom. Spoznali sme sa na pôde Top centra podnikateliek a prv, než sme si klikli na naše webstránky, vymenili sme si tvárou v tvár vizitky. Prečo o tom píšem? Vždy ma prekvapí, keď mi niektoré začínajúce podnikateľky na otázku  ,,Kto každý vie o vašom podnikaní?“, odpovedia: ,,Priatelia, rodina a som na internete.“  Často tak hovoria aj dámy, ktoré propagujú ubytovacie zariadenia alebo pracujú pod hlavičkou mojej cestovnej agentúry. Prekvapí ma to najmä preto, lebo každá z nás sa denne stretáva s rôznymi ľuďmi. Aj keď žijete na lazoch alebo na samote, tak je predpoklad, že sa s ľuďmi stretávate aspoň raz za týždeň...

Kde sú vaši klienti?

Mamičky s malými deťmi navštevujú občas svoju lekárku. Lekárka a jej zdravotná sestra sú tiež potenciálne klientky. Každá z nás má aj svoju lekárku, keď sme už pri tejto téme a každá z nás chodí aj na zubné vyšetrenie. Všade máte potenciálnych klientov a ak správne vediete komunikáciu, s vašou vizitkou môže odkráčať vaša nová známa, s ktorou ste sa prerozprávali v čakárni. Chodíte do potravín a pokiaľ nepočítate anonymné hypermarkety, tak sa môžete o vašom biznise zmieniť minimálne pokladníčke. Rovnako učiteľke vášho dieťaťa, svojej učiteľke /ak napríklad chodíte na angličtinu/, pani, ktorá sedí vo ,,vašej“ banke, mäsiarovi, poštárke, doručovateľke, čašníkovi v reštaurácii, predajcovi kníh, pánovi, ktorý vám vyrába vizitky, dáme, ku ktorej chodíte na brušné tance, opravárovi, policajtovi, ktorí vás náhodne zastavil za prekročenie rýchlosti... Všade môžu byť vaši klienti!

 
Klienti sú všade, kde ste vy

Keď som zakladala svoju cestovku Tricio, medzi prvé investície pochopiteľne nemohla patriť webstránka, lebo v roku 1996 som ani nevedela správne vysloviť slovo email. Aj keď je to dnes smiešne, nebola som jediná, málokto vtedy vôbec tušil, čo to znamená...

Medzi prvé výdaje súvisiace s podnikaním patrila výroba loga, propagačných materiálov a autoreklama. Kamarátov brigádnik, v ktorého firme sa nálepky na auto vyrábali, hľadal pre seba a pre rodičov chatu na Silvestra blízko lyžiarskeho svahu, takže poslal svoju mamu za mnou. Bola to naša prvá /úžasná/ klientka.

Moja firma má dnes účty v troch pobočkách seneckých bánk. Zámerne uvádzam naše mesto, lebo voľba banky bola pre mňa kedysi závislá od toho, aký mala vchod. Vchodom bez bariér vtedy disponovala u nás v tom čase len OTP banka. Bolo pre mňa rozhodujúce, aby som mohla chodiť do banky s kočíkom, lebo internet bankingu sa vtedy ešte nepoužíval. Kým malá dcérka zabávala personál zo svojho kočíka, odovzdávala som príkazy na úhrady. Z tejto banky si pamätám dve klientky (možno ich bolo viac), ale čo je milé, na dovolenky na Slovensku cez nás cestujú už aj ich plnoletí synovia...

V ďalšej banke nemáme síce žiadnu klientku , ale mama jednej zo zamestnankýň je naša ubytovateľka. Jej chata sa do našej databázy dostala, pochopiteľne, tiež vďaka tomu, že som s jej dcérou sediacou za bankovou pokladňou hovorievala o tom, aké máme chaty pri vlekoch.

A tretia banka je hotová balada. Neviem koľko jej súčasných zamestnancov sú našimi stálymi klientmi, ale ak by som zašla do histórie, bola by ich viac než desiatka. Spomínaná banku som kedysi požiadala o partnerstvo na výrobe katalógu. Bolo to ako v rozprávke (viac v pripravovanom článku s prístupom pre členky OZ E–ženy: Online podnikanie a offline propagácia.)

 Dnes je internet banking– mohli by ste oponovať. Áno, ale vkladom v hotovosti sa nevyhnete, rovnako pošta stále preberá poštu len fyzicky. Či vám je to milé alebo nie, občas sa v nej zastavíte a rovnako môžete pohovoriť s pani, ktorá s vami rieši poštové záležitosti...

 

Horíte pre svoj biznis?

Keď som začala podnikať v cestovnom ruchu, horela som preň. Všetci museli vedieť, že mám cestovku. Všetkým som okolo seba zvykla spontánne odovzdaťsvoju vizitku alebo katalógy mojej firmy. Nie hocijako. Nevšedne. Naučím vás to, ak budete chcieť. (Ak ste členkou Občianskeho združenia E–ženy, už o pár dní si môžete prečítať článok Online podnikanie a offline propagácia.)
 Sestrička našej zubárky bola cez Tricio minimálne trikrát na wellness víkende, sused našej kamarátky zobral svoju rodinu a deti na dovolenku, ktorú strávili v Nízkych Tatrách. Majiteľ reštaurácie, ktorú s obľubou navštevujem, si jedného dňa objednal darčekový poukaz k narodeninám svojej zamestnankyne. Syn pokladníčky v supermarkete zorganizoval pre svoju triedu víkend na chate. Bratov kolega, moja angličtinárka, sestra mojej angličtinárky, suseda našej kaderníčky a mnohí iní už absolvovali dovolenku na Slovensku vďaka offline reklame, ktorú som zahájila tým, že som šírila správu o svojej cestovke do sveta... Že to nie je koncepčný marketing? Možno nie je. Ale záleží na tom, keď som (aj) týmto spôsobom vytvárala sieť stálych klientov?

Webstránka na vizitke a vizitka u ľudí

Klienti sú všade. Buďte všade i vy, aby si mohli na vás spomenúť, keď budú hľadať váš produkt. Stačí, ak si spomenú, že majú kdesi vašu vizitku, na ktorej určite nesmie chýbať vaša webstránka. Čiže je skvelé mať svoj web, ale okrem online reklamy o ňom nezabudnite povedať tým, ktorých dennodenne stretávate.

 

 

Gabriela Revická

Komentárov 

 
0 # 2010-09-30 08:48
Vyborne vystihnute :)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2010-09-30 17:08
Gabi,

super clanok a super inspiracie. Dufam ze budem kracat v tvojich slapajach :)

Vdaka a pekny den.

g.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2010-10-02 12:25
Vdaka za tento clanok. Pri podnikani milujem osobne kontakty a dobrodruzstvo komunikacie, okamzitu spätnu väzbu v podobe rozžiarenej tvare mojho klienta alebo neutralnej tvare mojho este len potencialneho klienta Jasne, ze si uvedomujem dolezitost a nevyhnutnost vlastnej webstranky (a preto vas aj, e-zeny citam). Eva
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2010-10-05 07:55
Velmi prijemne sa mi clanok cital..
ano robit biznis inak, ako ho robia ostatni a so zapalom. Inak ostatnych nieje mozne zapalit.
A vy zapalujete. Svojim prijemnym, inteligentnym sposobom. Presne tak, ako ste napisali o svojej ceste v podnikani v tomto clanku.. Dakujem, Jana- stala citatelka e-zeny
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 2010-10-06 12:34
Vyborny clanok musim si ho vytlacit:)
U nas v Nemecku sa tejto reklame hovori z ust do ust (hovorila mi o nej jedna maserka,ktora sice nema web,ale prostrednictvom vlastnej initiativy a napokon aj klientov ktori jej reklamu davali dalej je uspesna....Pani Gabika v dnesnej uponahlanej dobe je niekedy prijemnejsie ist osobne do banky...GLUCK kommt nicht allein
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 

Pridať komentár

Ďakujeme, že sa držíte témy vo svojich príspevkoch.


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Odporučte stránku

Odporúčame