Monika - Computer Business september 2007

Začnite podnikať priamo na vrchole! Franchisingové príležitosti pre váš IT biznis
Predstavíte si pod pojmom franchising KFC, Starbucks, Mango alebo Fornetti? Správne. Ale záber franchisingu je ešte omnoho širší. Franchising sa neobmedzuje len na občerstvenie alebo oblečenie. Existuje ale šanca rozbehnúť na tejto báze na Slovensku biznis v IT? Ako na to? Kto vám pomôže? A ako na tom zarobíte?


Výhod franchisingu je celá rada a mnohé z nich sú všeobecne známe. Obzvlášť príťažlivo znejú výrazy ako “minimalizácia podnikateľského rizika”, “predanie celého know-how” a “investície do marketingu”. Franchising vyzerá ako skvelá možnosť takpovediac pre každého kto chce predávať IT.

Nechajte si vyhľadať franchisové príležitosti


Oficiálne býva franchising definovaný ako zmluvná dohoda medzi výrobcom alebo poskytovateľom licencie (franchisor) a nezávislým podnikateľom, prijímateľom licencie (franchisant), ktorý kúpi práva poskytovať rovnaké služby alebo predávať rovnaké výrobky, používať know-how a značku. Ako sa ale k vysnívanému biznisu na kľúč, franchisovej licencii, dostanete?

Ing. Monika Jakubeczová, franchise poradca a konateľka spoločnosti SLAKY s.r.o., ktorá je prevádzkovateľom portálu Franchiseportal.sk, sa aktívne zaoberá vyhľadávaním a sprostredkovaním licencií a kontaktov ako pre franchisantov, tak aj pre tých, ktorí vidia svoju expanziu cez predávanie licencií záujemcom.

Kontakty na siete sa chodia zbierať za hranice


Pýtali sme sa jej, ako je to s franchisingom v IT – sú tu vôbec nejaké možnosti? “Momentálne medzi ponukami nemáme publikovanú žiadnu IT koncepciu, to však neznamená, že možnosti nie sú. Spolupracujeme s ďalšími zahraničnými franchise poradcami a taktiež chodievame na veľké medzinárodné veľtrhy franchisingu, kde získavame kontakty na franchisorov a hľadáme pre nich obchodných partnerov. Sezóna veľtrhov práve prichádza, takže nárast príležitostí sa dá očakávať,” hovorí Ing. Monika Jakubeczová. Medzi najvýznamnejšie výstavy v tomto období patrí výstava v Španielsku a v Budapešti, na ktorú FranchisePortal.sk svojim registrovaným užívateľom poskytuje vstupenky zdarma.

Nemáte čas, chuť ani prostriedky po veľtrhoch chodiť osobne? To vôbec nie je prekážkou. “Ak máme požiadavku na určitý typ franchise biznisu, cielene sa preň snažíme nájsť vhodný projekt,” vysvetľuje Ing. Monika Jakubeczová.

Záujemca, budúci franchisant za sprostredkovanie neplatí


Ak sa teda rozhodnete začať s franchisingom v IT, nie je problém kontaktovať prevádzkovateľov Franchiseportal.sk, ktorí vám poradia a snažia sa vám vyhľadať projekt „šitý na mieru“. Túto službu pre záujemcov poskytuje Franchiseportal zdarma. Pracujeme na základe tzv. “success fee” alebo poplatku za úspech. To znamená, že účtujeme franchisorovi percento obchodu, ktorý sa uskutoční vďaka našej asistencii,“dodáva Ing. Monika Jakubeczová.

“Potenciálny franchisant by mal na začiatok vedieť, v akej oblasti by chcel podnikať, koľko je schopný investovať času a financií. Potom sa už môžu začať zvažovať ponuky rôznych franchisorov,” tvrdí Ing. Monika Jakubeczová.

Myšlienku franchise na IT biznis vonkoncom nevidí pesimisticky: “Informačné technológie sú ešte stále boom, ktorý bude pokračovať. Priestor na franchisové podnikanie v IT tu určite je – maloobchody, služby (aj internetové), všetko sa môže na trhu uchytiť, pokiaľ existuje dobrá koncepcia... a tú dobrú koncepciu môže vytvoriť aj existujúca úspešná IT spoločnosť na Slovensku alebo v ČR. Stačí sa s nami skontaktovať, poradíme aj v tomto smere.”

Každá zmluva je iná

Úskalí franchisingu nie je veľa, na čo si však treba dávať pozor, je konkrétna franchisingová zmluva. Keďže na Slovensku neexistuje zákon, ktorý by upravoval podmienky franchisingu, všetko závisí od zmluvných podmienok medzi franchisorom a franchisantom. Tá by mala v súlade s etickým kódexom franchisingu upravovať hlavne popis a vlastnosti franchise koncepcie a odovzdávané práva franchisantovi, práva a povinnosti franschisora (poskytovateľa franšízy), práva a povinnosti franchisanta (prijímateľa franšízy), časového rozsahu, teritórium pôsobnosti, postup pri spustení podnikania franchise partnera, exkluzivitu alebo výhradné zastúpenie, poplatky či zaškolenie.

Exkluzivita je výhra

Výhodné je mať napríklad teritoriálnu exkluzivitu pre celý štát či región, alebo takzvanú master licenciu, čo je licencia zakúpená zo zahraničného zdroja - franchisor a franchisant majú sídlo firmy v rozdielnej krajine. Master-licencia zvyčajne obsahuje právo na poskytovanie ďalšej licencie na domácom trhu franchisanta.

Na Slovensku sa franchisingu darí, medzi najznámejšie franchise koncepcie, ktoré tu pôsobia, patrí spomínaná McDonald´s, FORNETTI, Pizza Hut, potraviny REMA 1000, či ŠEVT. Z IT spoločností je to napríklad Comfor, ktorý má 61 predajní na Slovensku a 150 predajní na území Českej republiky. Nič nenasvedčuje tomu, že by sa neuchytili aj ďalšie – práve naopak.

 

 

Jana Kovačovská
Computer Business

Odporučte stránku

Odporúčame